همایش تخصصی روابط عمومی به میزبانی کانون کرمانشاه و ایلام برگزار گردید

همایش تخصصی روابط عمومی به میزبانی کانون کرمانشاه و ایلام برگزار گردید


نویسنده: مدیر سایت

تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۸

بازدید : 1005



به گزارش واحد انفورماتیک کانون وکلای دادگستری استان مرکزی،همایش تخصصی روابط عمومی کانون های وکلای دادگستری ایران به میزبانی کانون وکلای دادگستری کرمانشاه و ایلام با حضور دکتر حمید شکری مدرس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در تاریخ 1393/09/14 راس ساعت 9 در سالن آمفی تئاتر شهید قهاری مجتمع رفاهی بعثت برگزار گردید.

همایش مذکور در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار  گردید که در جلسه صبح ابتدا شهاب تجری ریاست کانون وکلای دادگستری کرمانشاه و ایلام ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان این همایش که از اقصی نقاط کشور حضور بهم رساندند به ایراد سخنرانی پرداختند.

وی اظهار داشت که دموکراسی مستلزم دو اصل ویژه است.یکی نظارت مردم است بر تصمیمات جمعی و دیگری برابری در اعمال این نظارت،نظارت هم بدون تردید حاصل نمی شود الا نهادهایی که خدمات عمومی به مردم ارائه می دهند شفافیت در عملکرد داشته باشند.

وی ادامه داد که کانون های وکلای دادگستری یک نهاد حرفه ای است که خدمات عمومی ارائه می دهد و مهمترین خدمتی که کانون های وکلا به جامعه ارائه می دهد و با حقوق مردم در ارتباط است تدارک دیدن حق دفاع است که اسناد متعدد بین المللی به این حق اشاره نموده اند.

ایشان افزودند کانون های وکلا،آن جایگاهی که شایسته آن هستند را ندارند و خیلی از افراد جامعه از وجود کانون های وکلا و وظایف کانون های مذکور بی اطلاع هستند.برخی هم که نسبت به این موارد آگاه هستند یک تصور منفی غلط نسبت به کانون ها دارند و معتقدند کانون های وکلا به وظایف خود به خوبی عمل نمی کنند که قسمتی از این نقیصه به روابط عمومی کانون ها بر می گردد.

روابط عمومی کانون ها باید مردم را از وجود ارکان قضایی در کانون ها آگاه نمایند و جامعه را از برخورد ارکان قضایی کانون ها با وکلای متخلف آگاه سازند. ایشان اظها داشتند روابط عمومی کانون ها باید به دو مسئله بپردازد:

1-آگاه سازی جامعه نسبت به ماهیت کانون های وکلا

2-ترسیم کردن چهره حقیقی از کانون های وکلا

وی همچنین انتقاد خود را متوجه رسانه هایی نمودند که سهوا یا عامدا چهره غلطی از وکلا در جامعه ترسیم نموده اند و گلایه خود را در این زمینه به خصوص از رسانه ملی بیان نمودند.

سپس میترا میری مسئول روابط عمومی کانون میزبان ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در همایش به ایراد سخنرانی پرداختند و اظهار داشتند اولین همایش تخصص روابط عمومی به همت کانون وکلای البرز و به ابتکار زین العابدین رستمی دبیر همایش برگزار گردید.

وی ادامه داد که نمی بایست رابطه کانون های وکلا با مردم و سازمان ها به سردی بگراید و به جا است که با بررسی و مطالعات بیشتر رویکرد کانون ها در این مورد تغییر کند.

ایشان افزودند نقش عمده روابط عمومی نزدیک کردن اذهان عمومی به واقعیت های کانون وکلا است و روابط عمومی کانون ها در حکم واسطه کانون وکلا و بدنه جامعه است و می تواند همراهی اقشار مختلف جامعه را با رویکرد مناسب به دست آورد.

در پایان ایشان اشاره نمودند با توجه به مشکلاتی که هم اکنون دامنگیر وکلاست که عمده آن بحث استقلال کانون هاست که با توجه به عدم واکنش کانون ها نسبت به مشکلات جامعه باعث شده است که همراهی مردم را در رفع مشکلات صنفی نداشته باشیم و تا زمانی که کانون های وکلا در شیوه کاری خویش تغییر اساسی ایجاد نکنند و صرفا به امور صنقی خود بپردازند هرگز مشکلاتشان به مشکلات ملی برای آحاد جامعه تبدیل نخواهد شد.

سپس ایشان از دکتر حمید شکری جهت ایراد سخنرانی که قسمت عمده جلسه صبح را تشکیل داد دعوت نمودند که ایشان به بیان نقطه نظرات خود در رابطه با موضوع همایش پرداختند که مورد استفاده شرکت کنندگان قرار گرفت.

جلسه بعداز ظهر صرفا با حضور مسئولین روابط عمومی کانون های وکلا در ساعت 14/45 در سالن شهید قهاری مجتمع رفاهی بعثت آغاز گردید که زین العابدین رستمی عضو اصلی هیات مدیره کانون البرز به عنوان مسئول اداره پنل بعداز ظهر پیرامون نقش روابط عمومی در کانون های وکلا به ایراد سخنرانی پرداختند و سپس مسئولین روابط عمومی کانون ها به ارائه نظرات خویش در این حوزه پرداختند.

مجید سلیمانی مسئول انفورماتیک و روابط عمومی کانون وکلای دادگستری استان مرکزی در جلسه بعدازظهر که با حضور مسئولین روابط عمومی سایر کانون ها برگزار گردید ضمن تشکر از کانون میزبان بابت پذیرایی و مهمان نوازی اظهار داشت نقش روابط عمومی ایجاد وحدت رویه میان کانون هاست همان نقشی که اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران ایفا می نماید.به عبارت دیگر قلب تپنده کانون ها همین روابط عمومی است که می تواند وارد مسائل مختلف صنفی شود و هیچ حد و حصری در این زمینه برای خود قائل نباشد.

وی ادامه داد یکی از مسائلی که در این همایش مشاهده شد عدم حضور کلیه نمایندگان کانون های بیست و سه گانه است که به جا است این معضل در همایش های آتی مرتفع شود زیرا این بی تفاوتی به مسائل صنفی از جانب مسئولین روابط عمومی کانون ها می تواند به سایر اعضای کانون ها سرایت پیدا کند و آنها را از حرکت باز می دارد و می بایست کانون ها خودشان را جهت شرکت در همایش ها موظف بدانند صرف نظر از نتیجه ای که از همایش های این چنینی عاید کانون ها می گردد و معتقدم نتایج مطلوب در سایه تلاش شرکت کنندگان و حضور حداکثری محقق می شود.

وی افزود هر وکیل باید خودش را یک مسئول روابط عمومی بداند و منتظر ابلاغ و انتصاب از جانب هیات مدیره کانون ها نباشد و به تبیین جایگاه وکیل بپردازد تا این مظلومیتی که در چهره حرفه وکالت وجود دارد زدوده شود.

یکی از مسائل مبتلا به جامعه وکلا،موضوع لایحه جامع وکالت است که به نظر نمی رسد این لایحه جامع باشد و نظر وکلا تا به امروز به طور کامل در آن لحاظ نشده است و این به دلیل انفعال وکلا و کانون هاست و بهترین واکنش به این لایحه،آگاهی نسبت به تبعات آن است که این را از جانب عده معدودی از وکلا که غالبا از مسئولین اتحادیه و کانون ها می باشند مشاهده می نماییم و همه وکلا خود را موظف به واکنش نشان دادن نمی دانند.

برای تشکیل جلسات الزاما نیاز به گرد هم آمدن مسئولین روابط عمومی در یک شهر نیست و با رشد تکنولوژی می توان از طریق ویدئو کنفرانس به این خواسته جامه عمل پوشاند تا شاهد حضور حداکثری مسئولین باشیم و عذر و بهانه ای برای عدم حضور وجود نداشته باشد.

در ادامه ایشان از وکلا خواستند که از مشاوره تلفنی و مشاوره در راهرو دادگاهها و دادسراها بپرهیزند و می بایست ارباب رجوع جهت حفظ شان وکلا به دفاتر ایشان مراجعه نماید و تا زمانی که وکلا این رویکرد را در پیش نگیرند نباید توقع داشته باشند که شان ایشان همپای پزشکان و مهندسان ارتقاء یابد.

وی از اتحادیه و کانون ها خواست که نسبت به وقایع تلخی همچون اسیدپاشی بدون اینکه انگشت اتهام خود را به سمت فرد یا افرادی نشانه روند واکنش نشان دهند و این جنایات ددمنشانه را محکوم نمایند و تا زمانی که هیچ واکنش و بیانیه ای راجع به این موضوعات نمی بینیم نباید انتظار داشته باشیم که آحاد جامعه با ما در مسائل صنفی همزاد پنداری نمایند و مدافع ما باشند.

وی از رویکرد هیات مدیره چهارم کانون وکلای دادگستری استان مرکزی در واکنش نشان دادن به مناسبت های درج شده در تقویم رسمی کشور که به صورت نصب بنر در سایت و درب ورودی کانون و ساختمان های دادگستری انجام می شود تشکر کرد زیرا این رویکرد می تواند چهره وکیل که توسط برخی تخریب شده است را ترمیم نماید.