جلسه اعضای هیات مدیره محترم کانون وکلای استان مرکزی با‌ رئیس کل دادگستری استان مرکزی

جلسه اعضای هیات مدیره محترم کانون وکلای استان مرکزی با‌ رئیس کل دادگستری استان مرکزی


نویسنده: مدیر سایت

تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۲۶

بازدید : 652



 ۳۷۷-۱۳۹۹/۰۸/۳۰

به گزارش روابط عمومی کانون وکلای استان مرکزی، چهارشنبه مورخ ۱۳۹۹/۰۸/۲۸ اعضای هیات مدیره محترم کانون وکلای استان مرکزی با حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالمهدی موسوی‌ رئیس کل دادگستری استان مرکزی و همچنین سید مسعود نجیبی معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان مرکزی و مسئول واحد نظارت و ارزشیابی قضات استان مرکزی دیدار و گفتگو نمودند.
در این دیدار که با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گردید ابتدا معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان مرکزی به طرح پاره ای از مسائل مبتلا به جامعه وکالت و قضاوت پرداختند و دیدگاه های خود را در ارتباط با امور مربوط به قراردادهای وکالت الکترونیک و همچنین نظارت قضایی بر عملکرد قضات و وکلا مطرح نمودند.
در ادامه وکیل احمد صالحی رئیس کانون وکلای استان مرکزی، ضمن ابراز خوشحالی از ترتیب این دیدار صمیمانه، گزارشی از دو رویداد مهم اخیر جامعه وکالت که حکایت از جا به جایی و استقرار کانون در ساختمان جدید الاحداث و همچنین برگزاری هفتمین دوره انتخابات کانون وکلای دادگستری استان مرکزی داشت ارائه نمودند.
ایشان در ادامه به استمرار روابط حسنه موجود بین کانون وکلا و دادگستری استان تاکید داشتند و ابراز امیدواری نمودند که بتوان از طریق مجاری قانونی، به حل و فصل مسائل و دغدغه های موجود پرداخت.
رئیس کانون در ادامه با توجه به طرح موضوع نظارت بر عملکرد وکلا از جانب مسئول واحد نظارت و ارزشیابی قضات استان مرکزی، به وجود مقررات وکالت در خصوص خود انتظامی کانون ها اشاره نموده و بر رعایت قانون در این خصوص تاکید نمودند.
وکیل احمد صالحی در خصوص اجرای طرح ثبت قراردادهای وکالت الکترونیکی از ابتدای آذر ماه سال جاری، با اشاره به پیشنهاد کانون ها به معاونت قضایی قوه قضائیه، پیشنهاد دادند با توجه به وجود ایراداتی در این طرح، به جای اجرای سراسری در سطح کشور، مسئولین دستگاه قضا اجازه دهند تا بدوا طرح در یک استان اجرا و پس از رفع ایرادات احتمالی به صورت سراسری اجرا گردد زیرا در صورت اصرار بر اجرای طرح در کلیه استانها به صورت همزمان قطعا مردم،وکلا و قضات با مشکلات اساسی مواجه خواهند گردید.
سپس در ادامه وکیل کیان کریمی عضو هیات مدیره کانون وکلای استان مرکزی به طرح برخی از انتقادات و پیشنهادات در رابطه با رسیدگی های قضایی پرداختند و خواستار نظارت هر چه بیشتر مسئولین قضایی استان بر عملکرد محاکم و کارشناسان گردیدند.
وکیل محمد بهزادنیا بازرس کانون وکلای استان مرکزی، نیز پس با تاکید بر تداوم همکاری مشترک کانون وکلای استان مرکزی با دادگستری، نگرانی خود را از مصوبه اخیر مجلس مبنی بر شمول کسب و کار به حرفه وکالت ابراز نموده و خواستار توجه مسئولین به آثار سوء مصوبه مذکور در صورت تصویب و تائید شورای نگهبان گردیدند.
در ادامه این دیدار رئیس کل دادگستری استان مرکزی پس از استماع سخنان اعضای هیات مدیره، مجددا ضمن عرض خوش آمد گویی، به جمع بندی مطالب عنوان شده پرداختند و از ایجاد روابط حسنه بین کانون وکلا و دادگستری استان استقبال نموده و بر تداوم آن تاکید نمودند.
همچنین ایشان تاکید فراوان بر نظارت و بازرسی بر عملکرد وکلا از طریق کانون داشتند و ارتقاء شان و جایگاه وکیل و کانون وکلا را در سالم سازی بدنه کانون ها دانستند.
 وی در پایان ضمن اشاره به برخی از ایرادات و طرح پیشنهادات موثر، توصیه به امر به معروف و نهی از منکر داشتند تا بتوان بسیاری از مشکلات و موانع را از این طریق حل و فصل نمود.
در خاتمه وکیل علی سهراب پور نائب رئیس کانون وکلای استان مرکزی، در خصوص  اظهارات معاون حقوقی قوه قضائیه راجع به تاسیس اداره نظارت بر وکلا که در دادگستری های استان ها نیز یکی از مسئولین قضایی، متولی این امر گردیده اند مطالبی مفصل بیان گردید که خلاصه آن این است که در لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری و آیین نامه اجرایی آن موادی به اختیارات و صلاحیت مقامات قضایی و وزیر دادگستری اشاره نموده که تاکنون نیز مقامات مذکور بدان عمل می نمودند لیکن اخیرا با توجیه ساماندهی به آن اختیارات اداره مذکور تاسیس شده که شایسته است عمل به وظایف مذکور منجر به تقابل و خدشه دار شدن رابطه حسنه بین نهاد وکالت با قوه قضائیه نگردد و با ظرافت با این موضوع مواجه گردید زیرا متقابلا نهاد وکالت نیز در مواجهه با مجموعه قضایی هر روزه با کم کاری ها و تخلفاتی روبرو است که مطابق با مقررات تخلفات محرز و عدیده است که وکلا به لحاظ اجتناب از تفرقه و تقابل توجهی ننموده و به سادگی از آن می گذرند . لذا شایسته است مجموعه قضایی استان نیز با تعامل و در صورت مشاهده تخلفات احتمالی وکلا ، بدون ورود مستقیم، مراتب را جهت بررسی به کانون وکلا اعلام نمایند.