سخنرانی و نشست علمی با حضور استاد بهمن کشاورز ریاست محترم اسکودا در اراک برگزار می گردد.

سخنرانی و نشست علمی با حضور استاد بهمن کشاورز ریاست محترم اسکودا در اراک برگزار می گردد.


نویسنده: مدیر سایت

تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۰۶

بازدید : 934



به گزارش روابط عمومی کانون وکلای دادگستری استان مرکزی،سه شنبه مورخه 1396/06/28 سخنرانی و نشست علمی در خصوص اخلاق حرفه ای،سرنوشت لایحه جامع وکالت و قوانین روابط موجر و مستاجر از سال 1356 تا کنون با حضور بهمن کشاورز رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) در سالن آمفی تئاتر خیام هتل امیرکبیر اراک برگزار گردید.
این مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و سپس نواختن سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و سپس پس از بیان بیوگرافی و معرفی آثار حقوقی بهمن کشاورز از ایشان دعوت گردید تا جهت ایراد سخنرانی به روی سن روند.
رئیس اسکودا ضمن عرض ادب خدمت حضار عنوان نمودند که اخلاف حرفه ای فرع بر اخلاق عمومی است.اخلاق حرفه ای خصوصیات و ضوابط اخلاقی است که در یک حرفه خاص باید رعایت شود و مشاغل اندکی نظیر قضاوت،پزشکی،وکالت و ... هستند که شروع فعالیتشان الزاما می بایست با اتیان سوگند باشد که علت این امر اهمیتی است که این مشاغل دارند و اخلاق حرفه ای وکلا امری ملی است و از این جهت باید به آن توجه شود.
اخلاق حرفه ای را به ترتیب می بایست در قبال افراد ذیل رعایت کرد:
1-  موکل
2-  همکاران
3-  کانون وکلا
4-  قوه قضائیه

۱-  اخلاق حرفه ای و موکل:گام اول در برخورد با موکل صداقت است و صداقت به این مفهوم است که وکیل می بایست قبل از قبول وکالت فردی که به عنوان موکل به دفتر وکالت مراجعه می کند تمام جزئیات محتمل قضیه را با دقت و حوصله برای ایشان روشن نماید ولیکن تجربه نشان داده است که پیش بینی درصد موفقیت در دعاوی صحیح نیست و اگر چیزی در این خصوص در ذهن وکیل است نمی بایست به موکل منتقل گردد و وکیل صرفا می بایست این موضوع را عنوان نماید که دعوی موکل قابل پذیرش است یا خیر؟
گام دوم در صداقت این است که وکیل می بایست مراحل مختلف دادرسی را به طور روشن برای موکل تشریح و تفکیک کند و حدود اختیارات وکیل را با دقت در وکالتنامه درج نماید و صرف نظر از ضعف و قوت ادله ی موکل تعهد نماید که در حد توان فکری و علمی برای احقاق حق وی وظیفه وکالتی خود را انجام دهد ولی می بایست عنوان نماید هیچ تضمینی جهت نتیجه و مدت کار وجود ندارد.
وکلا می بایست با موکلین مراوده و معاشرت خارج از عرف نداشته باشند و رابطه خصوصی و خانوادگی برقرار نکنند.
وکلا به این نکته عنایت داشته باشند که می بایست طوری عمل نمایند که موکل هرگز این تصور را نداشته باشد که وکیل کارمند ایشان است و بعد از انعقاد قرارداد وکالت و پرداخت پیش پرداخت حق الوکاله از جانب موکل تا مدت ها می بایست به این پیش پرداخت دست نزنند زیرا ممکن است در مدت کوتاهی متوجه شوند که در تشخیص وضعیت موکل دچار اشتباه شده اند و می بایست لاجرم از وکالت موکل استعفاء دهند و حق الوکاله پیش پرداختی را مسترد نمایند.
نکته دیگر اینکه اگر اختیار صلح و سازش از جانب موکل به وکیل داده شد در غیاب موکل با طرف دعوی مذاکره ننمایند و اگر طرف دعوی وکیل داشت در غیاب وکیل طرف دعوی نیز نباید مذاکره کرد.

۲-اخلاق حرفه ای و همکاران:وکلا به ویژه در حضور ثالث و دادگاه می بایست نهایت احترام را برای هم قائل باشند و به اصلاح احترام امامزاده دست متولی آن است و حتما به موکل گوشزد نمایند که همواره می بایست احترام وکیل طرف دعوی حفظ گردد و باید جلوی بد گویی ارباب رجوع نسبت به سایر همکاران گرفته شود.
وکلا زمانی که در یک پرونده مقابل هم قرار می گیرند می بایست از اشتباهات علمی طرف مقابل به نحو احسن استفاده نمایند ولی هرگز نباید همکار خود را به علت رخ دادن یک اشتباه قضایی به سخره بگیرند و تمسخر کردن ما از جانب وکیل طرف دعوی هرگز مجوزی برای ورود ما به این بازی نیست.
۳-اخلاق حرفه ای و کانون وکلا:وکلا نباید دائم بگویند کانون برای ما چه کرده است باید بگویند ما برای کانون چه کرده ایم زیرا کانون متشکل از خود وکلاست که اداره آن را به هیات مدیره واگذار نموده اند.
کانون و در راس آن هیات مدیره می تواند به نمایندگی از اعضا در مسائل و مشکلات صنفی ورود و در جهت حل آنها اقدام نماید ولی امکان آن را ندارد که به اعضاء خود موکل معرفی نماید و آنها را در زمینه امرار معاش یاری رساند.
۴-اخلاق حرفه ای و قوه قضائیه:وکلا باید همواره احترام محاکم را نگه دارند و به نحوی برای دادگاه احترام قائل باشند تا دادگاه را ناگزیر کنند که برای آنها احترام قائل باشد و اگر احیانا دادگاه به ما احترام نگذاشت مجوز بی احترامی ما به محاکم نمی شود.

سرنوشت لایحه جامع وکالت:

لایحه جامع وکالت بعد از وصول در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان کانون وکلا و قوه قضائیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سپس با رای اکثریت،کلیات این لایحه رد شد و این امکان وجود داشت که در مدت یک ماه پس از رد کلیات با جمع آوری 15 امضاء یا اعتراض به رد ،کلیات در صحن علنی مطرح شود که در موعد مقرر قانونی اقدامی در این خصوص انجام نشد.
حقوقدانان و صاحب نظران بر این باور هستند که قوانین مجری در زمینه وکالت می بایست با توجه به گذشت زمان و نیازهای روز حرفه وکالت اصلاح گردد که کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی معتقد است که کاستی های قوانین جاری وکالت را می توان در قالب 10 الی 12 ماده الحاقی مرتفع کرد ولیکن در اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) کار گروه ویژه ای تشکیل شد و کاستی های قوانین جاری وکالت را در نهایت در 30 ماده پیش بینی نمودند و شایسته است که این 30 ماده با امضای تعدادی از نمایندگان مجلس در قالب یک طرح تقدیم مجلس شورای اسلامی گردد و امیدواریم قانونی که در نهایت در رابطه با حرفه وکالت به تصویب می رسد از قوانین جاری فعلی و لایحه جامع وکالت که کلیات آن رد شد مترقی تر باشد.

سپس عبدالوهاب شهبازی رئیس کانون وکلای دادگستری استان مرکزی ضمن خیر مقدم به حضار به ویژه ریاست اسکودا عنوان نمودند که پنجشنبه مورخه 1396/06/30 جلسه فوق العاده ای در اسکودا با حضور روسای کانون ها و هیات رئیسه اسکودا برگزار خواهد شد که مسائل و مشکلات روز وکالت در این جلسه طرح و در خصوص آن اتخاذ تصمیم خواهد شد.
وی ادامه دارد امروز نهاد وکالت با هجمه های متعددی مواجه می باشد که برخی از آنها استانی و برخی کشوری می باشند که اخیرا با پیگیری های به عمل آمده توسط هیات مدیره بحث موسسات حقوقی فاقد پروانه وکالت و الزم وکلا به ضمیمه نمودن قرارداد مالی به وکالتنامه ها در سطح استان مرتفع گردید و مشکلاتی نظیر  شکایت از کانون ها در شورای رقابت و جذب مجدد کارآموزان وکالت از طریق مرکز مشاوران قوه قضائیه در سطح کشور مطرح می باشد.
در پایان ریاست اسکودا ضمن تشریح قوانین موجر و مستاجر از سال 1356 تا کنون به سوالات وکلا و دانشجویان در این زمینه پاسخ دادند.